Direktlänk till inlägg 18 april 2021

Premiär med nya husbilen 16-18/4 2021

Av Anna-Lena och Thomas - 18 april 2021 20:00

Ja äntligen kom då helgen när vi skulle få åka på premiärturen både för året och med nya bilen.
Allt packades och förbereddes under veckan och det sista av maten packades då jag kom hem ifrån jobbet och vi begav oss iväg söderut.

Vädret skulle vara toppen hela helgen med soliga oh varma dagar så vi hoppades att SMHI hade rätt denna gång.

Pandan sitter på sin plats i rutan och hunden är i sin bur

Vi rullade iväg med målet inställt på Bergsjö och Sagalidens camping. Där vi avslutade ifjol-började vi i år.

På plats vid soldäcket i Sagaliden. Den campingen har verkligen fixat till myset med att varje ekipage som kommer dit får ett eget soldäck. Husvagnar ska backas in och husbilar ska köras in vid däcken så blir der rätt

PÅ kvällspromenaden så gick vi en sväng på de fina promenadvägarna de har i området. Det är väldigt vackert och fridfullt här på Sagaliden.
Fredagskvällen blev kall så vi myste på inne i bilen med lite tv

På lördagen lyste solen ifrån klarblå himmel. Efter en morgonpromenad med hunden längs sjökanten så blev det till att sitta ute i solen och njuta av den sköna värmen. Tyvärr blåste det rätt in från sjön och vindarna var lite kalla. Men va dgör det då man har vindtäta kläder på sig

Mitt på dagen så hade vi beslutat att åka till ett nytt ställe. Vi packade ihop och tackade Sagaliden för denna gång och rullade iväg.

Denna gång rullade vi iväg mot Järvsö. Vi tänkte oss att stå på Bergscampingen där som gjorde reklam om att det var vidunderlig utsikt.

Vi rullade iväg längs fina slingrande vägar. När vi kom upp på campingen i Järvsö så visade det sig att den var inte så mysig som vi trott. Det var som om man tagit en näve legoklossar och kastat ut och som de landade hade man ställt upp husvagnar varvat med byggbråte. Och utsikten??? JA den var ut över en snötäckt slalombacke. Inget mer såg man. Så där vände vi och rullade utför de branta backarna och ner till centrum igen. Den camping som fanns mitt i centrum såg inte så inbjudande ut så vi bestämde att vi skulle rulla iväg mot Ljusdal.

Dit var det ju bara 1,6 mil så vi rullade på. Enligt Ljusdals campings sid apå nätet, startsidan, fram gick det att campingenvar stängd så då sökte vi upp ställplatsen vid Kyrksjön. Där fanns två (2) ställplatser med el som dessutom var GRATIS, resten var en vanlig grusparkering. Så där parkerade vi.

Vid ställplatserna fanns det en stor sketboard park, lekpark, ute gym och en badplats. Dessutom var det ett fint promenadstråk där som gick runt sjön.

Vi tog oss en promenad runt sjön innan vi skulle äta. Varmt och skönt och riktigt vackert var det. En riktigt fint anordnad runda som fanns där.

Efter den sköna promenaden på 4 km så satte vi oss en stund utanför husbilen och njöt i värmen, 23 grader varmt, utanför husbilen.

Vi passade på att njuta av ett glas rött också. Det hade vi ju fötjänat efter den långa promenaden. :-)

Efter det så grillade vi och njöt av god mat

Lite EPA åkande var det i området men när vi får stå entralt, med gratis el, ja då ska man inte klaga över lite ljud. Vi gick och la oss vid kl 23:30 och vid kl 00:00 var det tyst och det enda som lät ibland var då tåget rusade förbi uppe på stationen. En riktigt bra plats fast vi kan tro att buskörningen med EPA blir mer störande mot sommaren. Denna natt kröp temperaturen ner till -2 grader så ungdomarna frös väl in.

På söbndagen tog vi det lugnt på förmiddagen med att njuta av en god söndagsfrukost och sedan städade vi ihop  och planerade hemfärden. Vi bestämde oss för att åka ut till Mellanfjärden och kolla in den campingen för någon annan gång till sommaren.

Där ute tog vi en glass och njöt av solen. Tyvärr blåste det iskalla vindar in ifrån havet så besöket blev kortvarigt.

Efter det rullade vi hem och plockade ur bilen för denna gång. Nästa rea blir nog den 7 maj