Av Anna-Lena och Thomas - 12 maj 2021 19:45

Då var det äntligen dags för en lite längre tur med hjulhuset
Denna gång bar det iväg upp till Höga kusten och Barsta hamn.
En fin liten fiske pärla
Fint servicehus, bra platser där alla har havsutsikt, restautang och nära till olika sevärdigheter

Utomhus disk om man vill annars finns det diskmöjligheter inne i köket i servicehuset

2 stycken handikappvänliga Duschutrymmen som är frächa
  HandikappvänligaToaletter finns det två stycken av som är båda fräscha och ljusa hadi

Fina ytor för husvagnar och husbilar. Alla platser har havsutsikt

Fin och trevlig restaurang med fullständiga rättigheter finns

Fin liten hamn med stugor och sjöbodar

Av Anna-Lena och Thomas - 8 maj 2021 19:00

Då kom lördagen. En strålande sol men kalla vindar var vädret.
  Men det gick att hitta lite lä framför bilen och där kunde vi sitta och mysa i solvärmen och titta på en konfirmadklass som var uppe i träden på höghöjdsbanorna och lekte förfullt. Roligt hade de för det hördes på alla rop och skratt. Kul att titta på vad modiga de var som klättrade högt upp i träden.    En lite rar papegoja bodde där på campingen också. Kiwi.
Hade roliga ljud för sig och kunde även prata lite

När det var dags att checha ut rullade vi upp till Ånge och barnbanrets kalas. Där uppe stod vi på deras gård och det funkar ju lika bra som en femstjärnig camping :-)

Nu blir det att stanna här till söndag 9/5 och efter det ska vi hem och städa bilen lite och packa om för att åka på en långhelg på 4 nätter 12-16/5
Måste bara jobba 3 dagar först

Av Anna-Lena och Thomas - 7 maj 2021 18:45

Hej igen läsare!
Då har vi varit ute på en fin helgtur igen med vårt Hjulhus.

Denna gång skulle vi till Ånge för att fira barnbarnet som fyllde 13 år på söndagen. Fast dit skulle vi inte förren på lördagen så vi satt och kollade runt lite på campingar som skulle vara intressanta i närområdet. Lotten föll på Camp Mid Adventure

En fin camping med vatten på flera sidor.
En tjärn (Backetjärn) och en älv (Ljungan) och mitt emellan var campingplatsen

Runt om fanns det olika aktiviteter att göra. Fin badstrand, tennisbana, bäversafari, paintboll, discgolf, fin promenadväg runt tjärnen och höghöjdsbanor.
Hit kommer vi att ta med ett gäng och leka i sommar då det är varmare för denna helg var vindarna riktigt isiga.

Kvällen blev riktigt fin med vacker solnedgång men efter en liten kvällpromenad fick vi krypa in i värmen i bilen

Inne i blen var det varmt och mysigt. Vi tog varsin drink och Buick han bäddade med mattan och la sig och sov en stund

Av Anna-Lena och Thomas - 1 maj 2021 17:02

Ja då har vi planerat och förbokat camping till den så kallade flygarhelgen 12-16 maj. Vi är ju lediga röda dagar och klämdagen har vi tagit semester.

Så då får det bli en husbilstur med "Hjulhuset" på fyra nätter. En minisemester

Även Madde o Göran ska hänga med med sin husvagn.

Då går det bra att hålla avstånd och följa restriktioner då vi har varsitt boende med oss

Vi kommer att campa i Barsta hamn under hela helgen. Bokat plats och gjort klart.

www.barstacamping.com

Med dessa restriktioner som gäller nu i coronan så är det skönt att ha sitt Hjulhus eftersom man har sitt eget hushåll med sig och inte behöver nyttja servicehusen med de allmänna toaletterna och vi behöver inte heller beblanda oss med andra människor.

Vi var ju till denna camping ifjol på vår premiärtur och trivdes så bra där.
Nu tänker vi oss att göra lite promenader och utflykter till olika platser
BARSTA KAPELL https://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/besoksmal/kulturmiljoer/barsta-kapell.html
ROTSIDAN https://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/besoksmal/naturreservat/rotsidan.html
BÖNHAMN https://www.hogakusten.com/sv/bonhamn

Båttur HÖGBONEN https://hogbondenfyr.se/

och säkert hittar vi mer att kolla på

Nu får vi hoppas på att vi får fint väder och kan njuta riktigt av vår minisemester 12-16 maj. Vi sk aäven passa på att fira 12-årig bröllopsdag den helgen

Vi hörs

Av Anna-Lena och Thomas - 23 april 2021 22:35

Hallå alla följare och ni andra också

Idag blev det lite shopping

Vi for och köpte en ny GPS

Den vi hade var den billigaste och enklaste Garmin. Vi kände att vi ville ha en bättre där man inte behövde veta gatuadress utan man kan söka på tex olika campingar direkt utan gatuadress.

Så det fick bli en Garmin Camper 780. Enligt Neton Nets sida skulle den kosta 3890 kr så då styrde vi dit

När vi väl kom till NetOnNet så visade det sig att den var 400 kr billigare och det skadade ju inte. Så nu har kvällen bestått av att sitta och uppdatera den så allt är fräscht och nytt då vi ger oss ut nästa gång

PÅ åter läsande. Trevlig helg alla

Av Anna-Lena och Thomas - 22 april 2021 18:42

Hej
Ja då har vi invigt omniaugnen som vi fick i julklapp

Vi hade köpt Pekas PotatisTerriner. Delat de i lagom stora portionsbitar, rullat in varje bit i gladpack och frysit in de. På så vis blir det perfekta styckfrysna bitar som man tar fram just så många bitar man vill tillreda.
Funkar finfint att frysa trots att det är potatis

Jag hade köpt foliemuffinsformar    som jag la potatisbitarna i. Detta bara mest för attspara disk.
Bäst skulle det varit att strö lite riven ost över men tyvärr så hade jag glömt osten hemma :-(

Dessa fick sedan gräddas med omnians lock på (det ska alltid vara på för att kunna fungera)

Först körde jag ca 5 min full värme = hög låga, sedan sänkte jag lågan och körde på låg värme ca 20 min.

Doften spred sig i hela husbilen och det luktade riktig gott.
Under tiden detta gräddades inne i husbilen så grillade vi kött ute på kolgrillen

Resultatet blev riktigt, riktigt gott. Så nu kan jag hålla med alla som talar gott om denna ugn.

Jag har ett liten bok där jag skrivit in alla olika recept som jag fått av min syster och dessutom hittat i två  grupper på facebook som heter "Omnia-recept" och "Omniarecept som får snålvattnet att rinna"

Fler recept och förslag om denna ugn kommer att komma under sommarens resor och blogginlägg.

Av Anna-Lena och Thomas - 18 april 2021 20:00

Ja äntligen kom då helgen när vi skulle få åka på premiärturen både för året och med nya bilen.
Allt packades och förbereddes under veckan och det sista av maten packades då jag kom hem ifrån jobbet och vi begav oss iväg söderut.

Vädret skulle vara toppen hela helgen med soliga oh varma dagar så vi hoppades att SMHI hade rätt denna gång.

Pandan sitter på sin plats i rutan och hunden är i sin bur

Vi rullade iväg med målet inställt på Bergsjö och Sagalidens camping. Där vi avslutade ifjol-började vi i år.

På plats vid soldäcket i Sagaliden. Den campingen har verkligen fixat till myset med att varje ekipage som kommer dit får ett eget soldäck. Husvagnar ska backas in och husbilar ska köras in vid däcken så blir der rätt

PÅ kvällspromenaden så gick vi en sväng på de fina promenadvägarna de har i området. Det är väldigt vackert och fridfullt här på Sagaliden.
Fredagskvällen blev kall så vi myste på inne i bilen med lite tv

På lördagen lyste solen ifrån klarblå himmel. Efter en morgonpromenad med hunden längs sjökanten så blev det till att sitta ute i solen och njuta av den sköna värmen. Tyvärr blåste det rätt in från sjön och vindarna var lite kalla. Men va dgör det då man har vindtäta kläder på sig

Mitt på dagen så hade vi beslutat att åka till ett nytt ställe. Vi packade ihop och tackade Sagaliden för denna gång och rullade iväg.

Denna gång rullade vi iväg mot Järvsö. Vi tänkte oss att stå på Bergscampingen där som gjorde reklam om att det var vidunderlig utsikt.

Vi rullade iväg längs fina slingrande vägar. När vi kom upp på campingen i Järvsö så visade det sig att den var inte så mysig som vi trott. Det var som om man tagit en näve legoklossar och kastat ut och som de landade hade man ställt upp husvagnar varvat med byggbråte. Och utsikten??? JA den var ut över en snötäckt slalombacke. Inget mer såg man. Så där vände vi och rullade utför de branta backarna och ner till centrum igen. Den camping som fanns mitt i centrum såg inte så inbjudande ut så vi bestämde att vi skulle rulla iväg mot Ljusdal.

Dit var det ju bara 1,6 mil så vi rullade på. Enligt Ljusdals campings sid apå nätet, startsidan, fram gick det att campingenvar stängd så då sökte vi upp ställplatsen vid Kyrksjön. Där fanns två (2) ställplatser med el som dessutom var GRATIS, resten var en vanlig grusparkering. Så där parkerade vi.

Vid ställplatserna fanns det en stor sketboard park, lekpark, ute gym och en badplats. Dessutom var det ett fint promenadstråk där som gick runt sjön.

Vi tog oss en promenad runt sjön innan vi skulle äta. Varmt och skönt och riktigt vackert var det. En riktigt fint anordnad runda som fanns där.

Efter den sköna promenaden på 4 km så satte vi oss en stund utanför husbilen och njöt i värmen, 23 grader varmt, utanför husbilen.

Vi passade på att njuta av ett glas rött också. Det hade vi ju fötjänat efter den långa promenaden. :-)

Efter det så grillade vi och njöt av god mat

Lite EPA åkande var det i området men när vi får stå entralt, med gratis el, ja då ska man inte klaga över lite ljud. Vi gick och la oss vid kl 23:30 och vid kl 00:00 var det tyst och det enda som lät ibland var då tåget rusade förbi uppe på stationen. En riktigt bra plats fast vi kan tro att buskörningen med EPA blir mer störande mot sommaren. Denna natt kröp temperaturen ner till -2 grader så ungdomarna frös väl in.

På söbndagen tog vi det lugnt på förmiddagen med att njuta av en god söndagsfrukost och sedan städade vi ihop  och planerade hemfärden. Vi bestämde oss för att åka ut till Mellanfjärden och kolla in den campingen för någon annan gång till sommaren.

Där ute tog vi en glass och njöt av solen. Tyvärr blåste det iskalla vindar in ifrån havet så besöket blev kortvarigt.

Efter det rullade vi hem och plockade ur bilen för denna gång. Nästa rea blir nog den 7 maj

på återseende

Av Anna-Lena och Thomas - 10 april 2021 19:30

Ett av köksskåpen i nya husbilen var 75 cm högt, 80 cm djupt och 44 cm brett och inrett med endast en hylla.

Sakerna man ställde in i skåpet blev ju tvungen att stå långst ut på hyllan annars skulle man måste stå på knä och fiska efter grejorna längst in i det djupa skåpet. Dessutom var det ju bara en hyllplan plus botten.

Efter tips som vi fått i en husbilsgrupp på Facebook så tog vi och inredde de med en garderobsinredning inköpt ifrån Bauhaus.

Det var ett Elfa system som var 35 cm brett, korgarna endast 32,7 cm. Passade som handen i handsken då vi monterat ihop det.  Köpte en korg som är 8,5 cm hög och två korgar som är 18,5 höga. Nu blev det genast tre hyllplan och botten att ha saker på. På botten la vi först in en bit heltäckningsmatta och ställningen fäste vi med dubbelhäftande tejp i en list i bakkant

Passade utmärkt till kastruller, brickor och skärbrädor och annat smått och gott.

Eftersom det är skjutkorgar så får även sopkorgen som sitter fast på insidan av skåpluckan plats ändå eftersom den nederska korgen kan knuffas in lite längre. Nu ska vi bara sätta en skruv längst bak på ställningen så inte de övre korgarna åker längst in också.

Vi heter Anna-Lena och Thomas. Våran hund Buick är nästan alltid med oss på äventyren. Här berättar vi om upptäckten och lyckan med husbil. Hur allt började, hur vi har det och vad vi upplever på våra turer med vårt hus på hjul