Av Anna-Lena och Thomas - 12 juli 2020 17:30

Då var det då dags att åka iväg på ett längre äventyr. Tillsammans med dottern Angelica, svärsonen Alex och ett barnbarn som heter Maili. Även svärsonens föräldrar skulle med i sin husvagn. Ända ner till Varberg skulle vi. 87,3 mil bort. Vi skulle vara borta en hel vecka.

Denna gång fick hunden stanna hemma med hundvakt. Han skulle ha det bättre så.

Vi åkte inte förren på söndagen den 12 juli för Alex var tvungen att jobba till kl 15. Men när han kom hem så var vi startklara och vi drog iväg.

Madde och Göran, de med husvagnen, hade åkt iförväg några dagar för de skulle mellanlanda i Oxelösund hos sin släkt.

Så nu på första etappen skulle vi ta oss ner till Nyköping där vi skulle stå över natten och den sträckan var 50 mil. Vi skulle köra E4 till Gävle och sedan skulle vi köra över Gysinge-Enköping-Strängnäs-Malmköping-Nyköping. Denna väg valde vi för det är lättare att stanna efter den vägen eftersom vi hade lilla Maili med oss som behövde rastas lite och byta blöja osv lite då och då.

När vi kom ner efter Tönnebro så öppnades hilmen.Regnet öste ner och himlen lystes upp av blixtar...nu var vi ute med husbilen igen :-)

Men efter ett tag så sken solen igen och det var riktigt vackra vyer vi fick se längs vägen ner till Nyköping

Vi gjorde några stopp efter vägen för både mat, fika, lek och blöjbyten men tillslut kom vi fram till Nyköping. Barnen fortsatte ut till Oxelösund till Madde och Göran för de skull ebo i husvagnen med dom.

Thomas och jag sökte upp en ställplatsen Nyköping Hamnen. Den var smockfull. Så det var bara att fara vidare till nästa ställplats vid gästhamnen. Den var tom men mörk och otrevlig så vi ställde oss på en parkering strax före tillsammans med en annan husbil. Tyvärr så var deet ett tillhåll för Epatraktorer och Moppebilar så hela natten gasades det och spelades hög musik så någon sömn fick vi nästan inte.

När klockan var 7 på morgonen gav vi upp och gick ut och promenerade en sväng runt där i Nyköping. Vackra promenadstråk så vi njöt i fulla drag.

Sedan åkte vi för att möta upp de andra och vi började rulla mot Varberg

En olyckskö fastnade vi i men det rullade sakta framåt hela tiden

Vi rastade vid Brahehus. Där var det trångt på parkeringarna av olika fordon och mycket människor i rörelse. Vi kokade kaffe och satt framför husbilen och njöt av god fika och vacker utsikt över slottsruinen

Rolig husbil som stod parkerad vid Brahehus

Tillslut var vi framme på Campingen Getterön i Varberg.    https://getteronscamping.se/

Båda ekipagen på plats så då kunde vi gå till restaurangen på campingen och njuta av en öl. Nu skulle semesteräventyren börja på allvar

Maili passade på att städa lite på mommes bord i husbilen

Fortsättning följer........

Av Anna-Lena och Thomas - 4 juli 2020 17:30

Efter att vi sovit gott den första natten i husbilen så intog vi en god frukost och sedan bestämde vi oss att rulla vidare till nya äventyr. Vi skulle flytta oss till Härnösand och Sälstens Camping som Brorsan och Svägerskan gillade.

(Många som passerade vår bil uppe i Barsta hamn gillade våran fina dekal bak på vår husbil)

Så då packade vi ihop och rullade iväg. Vi stannade till vid Höga kusten bron och intog lite kaffe innan vi rullade vidare mot Sälsten

Höga Kusten brons vackra pyloner som är 182 meter höga.

Högakustenbron invigdes 1997 och är med sina 1 800 meter en av världens längsta hängbroar.
Bron kopplar samman E4:an mellan Kramfors och Härnösands kommuner över Ångermanälven.
Bron var Sveriges högsta byggnadsverk fram till dess att Öresundsbron byggdes.

Väl incheckade uppe på campingen på Sälsten så fortsatte vi att njuta.

Dagen erbjöd både sol, jordgubbar och fin utsikt över havet där det då och då passerade lite fina båtar.

Bilden nedanför här visar vilken fin utsikt vi hade från vårt fönster vid sängen i husbilen när det blev dags för solen att gå ner bakom bergen i fjärran.

På söndagen så njöt vi vidare innan vi packade för avfärd hemåt på eftermiddagen eftersom helgen var slut för denna gång.

Nu var det bara dags att planera och packa inför semesterveckan v 29 till Varberg

Av Anna-Lena och Thomas - 3 juli 2020 19:00

Ja då kom dagen då vi skulle ut och prov-campa.
Vi hade ju varit ute och åkt lite med bilen men inte stannat i den över en natt. Vecka 29 hade vi bokat in en vecka i Varberg tillsammans med kompisar så vi måste ju hinna ut och prov-bo så vi visste att allt funkade.

Vi bestämde med brorsan att åka upp emot Höga kusten över helgen den 3-5 juli så sagt och gjort.

Fredagen började vi rulla och tänkte oss till Måvikens Camping i Mjälom. Vi drog iväg med brorsan före

När vi kom fram till Måviken så visade det sig att det inte alls var så mysigt där som vi hade tänkt. Vi funderade lite ihop och använde oss av appen *ställplatser* och kom fram till att vi skulle testa att åka till Barsta Hamn och kolla in detstället.

Och där stannade vi. Så mysigt med platser nästan vid vattnet. Fin utsikt ut över havet fick vi

Väl på plats var det dags för lite gofika. Fira att vi nu gjorde vår premiärtur.

Men tyvärr....bäst vi satt där så öppnade sig himlen. Åskan mullrade, regnet öste ner men vi fortsatte att fika och njuta där under vår utfällda markis. Brorsan och svägerskan gick in i deras bil och stängde dörren dom :-)

Efteråt kom solen åter och bjöd oss på två stora, vackra och starka regnbågar

Hunden Buick, ja han är van att vara lös när vi är hemma eller uppe i stugan, så det här med campingliv var lite svårt för honom. Snöret trasslade ju in sig i allt

På kvällen vid kl 18  så tog Thomas, Buick och jag oss en promenad för att kolla runt lite i omgivningarna

Vi restaurangen hade de återanvänt en gammal träeka. De hade gjort en fin plantering i den

Vi gick upp till det gamla kapellet som ligger fint uppe i en slänt med utsikt ut över hela Barsta Hamn

Där uppe hade man utsikt över campingen

Sedan följde vi stigen till Rotsidan. Thomas läste att det var 200 meter dit bara. Vi gick och gick. Trevlig och lätt väg var det att gå. Stigen bestod av naturliga trappsteg gjorda av trädrötter på vissa ställen

Tillslut, efter en lång promenad som inte var 200 meter, kom vi fram till Rotsidan. Ett klipplandskap som består av platta, släta klippor med fri sikt rakt ut mot havet. Här blåste det och sjön slog in på stenhällarna. Men det var helt klart värt promenaden.

När vi kom tillbaka läste vi lite noggrannare på skylten som Thomas läst på att det var 200 meter.....
det stod 2 km!!
Fast det gjorde inget. Nu hade vi ju fått en skön promenad till hundens stora glädje

När vi kom tillbaka så bjöd solen på ännu ett vackert naturinslag. En vacker solnedgång

Resten av kvällen bara njöt vi och satt och tittade ut över havet

Av Anna-Lena och Thomas - 4 juni 2020 17:30

Ja efter lite funderande så slog vi då till på Eura Mobil Fiat 652 SB. 2005 års modell.
Elpatron, solceller och cyckelställ fanns som extra utrustning på den.

Inredningen var  med fransksäng, Thruma luftvärme, dubbelgolv, separat dusch och toa.
Inredningens klädsel gick i blått och var riktigt fin.
Få ägare och den hade inte gått så långt heller.

Firman bytte kamrem, servade upp hela bilen och besiktade den. Så blev den klar för leverans till oss den 4 juni.
Kändes spännande att åka dit och hämta den

Pilotstolar var det i den. Det betyder att man kan vända på förarstolen och passagerar stolen så man kan använda de som fåtöljer vid bordet.
Även ett jalusiskåp som kan kan gömma tvn i finns.

Bra bänk med glaslock över spisens tre brännare och diskhon. Kylskåpet var mellanstorlek med litet frysfack

Sängen var en dubbelbädd på ena sidan med sneddad fotände =  (Franskbädd)
Bäddmåtten var 140*200 (bredaste och längsta)
Vi hade tur att det var en riktig resårmadrass och även en bäddmadrass som följde med.

Klädhängare vid ingången och stor garderob. Bätesplatser för fyra totalt.
Sovplatser för 3 personer (man kan bädda ner sittgruppen till en enkelsäng)

Rymlig toalett med stor duschkabin innanför

Modellen heter Halvintegrerad. Rymlig och bra och passade oss perfekt. 6,70 lång.

Nu skulle den bara lastas med lite saker så som TV,  Sängkläder, servis, kastruller, solstolar, bord och grill osv.
Flera av de sakerna fanns sedan tidigare då vi ägt husvagn i många år innan vi köpte sommarstugan.
Den som spar - den har!!

Men allt hade vi ju inte så vissa saker fick vi köpa som tex bord och solstolar. De hittade vi på Jula till bra pris

Bordet tex var ett Hopfällbart campingbord av aluminium. SMidigt att kunna förvara det i väska när man inte använde det. Lätt var det också. Endast 6,3 kg. Det är ju det här med lastvikt också som man ska tänka på nu

Stolarna som vi köpte hade inbyggd dyna och ställbart ryggstöd. Även dessa var lätta.

Även hundens saker skulle ju packas. Buick som han heter tyckte detta var spännande.

Sen var det ju lite mat som behövdes packas och efter det så kunde vi ut och göra en premiärtur.
Fast tyvärr fick den dröja lite pga jobb, 90-årsdag och redan planerad midsommar.

Mer om premiärturen i nästa blogginlägg.

Vi hörs

Av Anna-Lena och Thomas - 10 maj 2020 17:30

Året var 2020.

En vecka i Turkiet i slutet på maj var inbokad och planerad sedan årsskiftet. Semesterplanerna för hela sommaren 2020 var fullt planerade.

Så kom Corona och ställde till det och stjälpte alla planer och drömmar. Plötsligt fick man inte resa utomlands. Resebolagen ställde in resorna och vi blev hemma.

Snopet, men det var det enda rätta i spåren av denna sjukdom som ingen vill ha.
Restriktionerna lydde: Håll avstånd. Tvätta händerna och träffa inte många människor samtidigt och absolut inga nya bekantskaper.
Vi andades ut litegrann och sa att det var tur att vi hade vår lilla sommarstuga i alla fall.
Där kunde man sitta ensamma och gömma oss för covid-19.

Men reslusten kröp i oss. Resa ville vi ju göra och eftersom man inte fick resa utomlands så fick det ju kanske bli i Sverige då.
Camping?, ja det hade vi ju testat för flera år sedan och det var ju inte så illa...eller?

Plötsligt så kom vi på och skojade lite om att vi kanske skulle köpa husbil?

En husbilsfirma i Birsta Sundsvall som går under namnet Birsta Husbil skulle ha öppet hus och dema lite husbilar. De skulle även bjuda på lite kaffe och tårta. Sagt och gjort, vi for dit, vi kunde ju i alla fall ta oss en titt och passa på att få lite fika. Gratis är ju gott :-)

Vi hade rätt...fikat var gott.
De hade fina husbilar inne i hallen, både nya och begagnade,.....800000 tusen kronor och uppåt.
Shit...vad mycket pengar för något som vi inte ens visste om vi skulle tycka om.

Men firman hade också några begagnade (lite äldre och mindre) utomhus. Vi hittade två stycken som vi började kika på. En Weinsberg 2004 och en Eura Mobil 2005.
Vi tittade och jämn förde de olika bilarna som var väldigt lika. Samma inredning med Franskbädd (dubbelsäng på ena sidan bak) Den ena bilen gick i gul inredning den andra i blått.  Prisskillnaden var ca 30000. Vi for hem och funderade och kollade på foton vi tagit och kollade på de olika skillnaderna (som var marginela) på husbilarna.

Några dagar senare for vi dit och sa att vi bestämt oss för Eura Mobilen. Den var nyare, billigare och var dessutom mer utrustad med tex elpatron, cyckelställ, solceller och dubbelgolv. Helt enkelt mer för pengarna.

Vi fick leveransdatum 4/4 för de skulle besikta, byta kamrem och serva bilen fullt ut åt oss.

Så vi insåg att nu fick vi längta i 2 veckor innan vi skulle få hem vår nya familjemedlem och få åka ut och testa på denna nya hobby.

Fortsättning följer........

Vi heter Anna-Lena och Thomas. Våran hund Buick är nästan alltid med oss på äventyren. Här berättar vi om upptäckten och lyckan med husbil. Hur allt började, hur vi har det och vad vi upplever på våra turer med vårt hus på hjul